Jen Radman, vlasnica turističke agencije TrulyCroatia Tours, dočekat će četvrtu zimu u Hrvatskoj otkako je u Londonu napustila posao u velikoj bankovnoj korporaciji. Ova rođena Newyorčanka zamijenila je užurbanost velikih gradova, rodnog New Yorka i Londona tišinom otočkog života. Trenutačno joj je baza u Korniću na otoku Krku. Prve tri godine života provela je u Zadru.
"Trebalo je malo pomoći obiteljskom masliniku na Krku, a i logično je, dok si u fazi start-upa, da troškove treba držati na minimumu", objašnjava Jen svoju odluku iz veljače ove godine kada je preselila iz Borika pokraj Zadra, na majčinu djedovinu na Krku.
S članovima obitelji ove su godine ubrali oko dvije i pol tone maslina koje će uskoro preraditi u djevičansko maslinovo ulje. Jenina majka Bosiljka Radman godinama je vodila Udrugu žena s otoka Krka u New Yorku. I ona je posljednjih godina (od 2005.) odlučila provesti gotovo sedam mjeseci u Hrvatskoj, a prije desetak godina proširila je maslinik i posadila mlada stabla.
"Na otoku ima grožđa, lavande, šparoga i obilja drugih eteričnih biljki. Prava blagodat za sva osjetila za nekoga tko se gušio u gradskom smogu i provodio dane u uredima bez sunca i svježeg zraka", priznaje naša sugovornica koja je odrasla na Long Islandu. Istu ushićenost prirodom dijele i njezini klijenti.
"Najdraže su im vinske ceste, posjeti seoskim domaćinstvima i posebne ture poput branja tartufa u Istri, gdje se u konobama može vidjeti kako se pravi maništra i kuha s domaćim namirnicama. To osobito oduševljava moje Njujorčane, ljude s asfalta", tvrdi Jen.
Ostali su gosti iz drugih dijelova Sjedinjenih Američkih Država, Kanade, Ujedinjenog Kraljevstva i Australije, većinom s engleskog govornog područja. Svi su oduševljeni Hrvatskom i turističkom ponudom i na obali i na kontinentu, a većina ih usput posjeti Italiju ili Sloveniju. Sve je više interesa za Crnu Goru ili Mostar u susjednoj Bosni i Hercegovini.
"TrulyCroatia Tours organizira prilagođene ture za različite klijente, a sezona nam počinje od travnja i traje do kraja listopada. Klijenti imaju različite zahtjeve i dosad smo uspjeli svima udovoljiti. Surađujemo s lokalnim boutique hotelima, restoranima, charterima za brodove i jedrilice te različitim prijevoznicima u Hrvatskoj te vodičima. U ljetnoj špici organiziramo krstarenja. Naravno da usput pogodujemo i lokalnoj ekonomiji", otkriva ova povratnica.
Na pitanje kakvi su komentari gostiju, pruža li TrulyCroatia Tours dobar servis, Jen me skromno upućuje na TripAdvisor, gdje sam našla većinom oduševljene komentare.
"Izgleda da svi gosti vole kada ih se dočeka osobno i kada uspijemo u jednom dijelu njihova puta organizirati susret i upoznavanje. Vole tu osobnu notu, nakon što se dogovaramo preko e-maila ili telefona o svim pojedinostima putovanja", odgovara Jenny, kako je obično zovu u Dalmaciji.
U domovini se sporazumijeva većinom engleskim jezikom, a svoj hrvatski u šali zove "rudimentarnim".
"Za sve sam ovdje manje-više Amerikanka, iako sebe ne vidim kao strankinju zbog vrlo čvrstih obiteljskih veza s krajem odakle mi potječu roditelji, djedovi i bake", potvrđuje.
Ističe i da je jezik najbolje naučila dok je pomagala klapi "Kožino" iz Zadra na njihovim Instagram i Facebook medijskim materijalima koje je uređivala na hrvatskom jeziku.
"Dečki su odlučili da sa mnom neće pričati na engleskom i tako sam bila prisiljena učiti hrvatski jezik. U tom razdoblju dosta sam napredovala u znanju jezika. Ali danas na Krku, mnogo puta nemam pojma što mi govore mještani na njihovim lokalnim dijalektima", priča uz osmijeh.
I uz dvojno državljanstvo, američko i hrvatsko, naša sugovornica naučila je svladati razlike u kulturi i načinima kako se vodi posao u Londonu, New Yorku ili Hrvatskoj: "Dok sam boravila u Londonu, često sam dolazila u Hrvatsku, tako da sam zavoljela taj način života. Druga je stvar vođenje posla. Potrebna je otvorenost i fleksibilnost. Tad ćete dobiti priliku za uspjeh. To je moj poučak!"
Odbacivši nerealna očekivanja, Jen je uspjela stvoriti prepoznatljivu turističku tvrtku koja ima svoje tržište. Ponekad među klijentima naiđe na treći ili četvrti naraštaj Hrvata koji znaju jako malo o svome porijeklu, a zanima ih...
Kaže da su joj ovog ljeta mnogi bivši gosti čestitali na pobjedama naše reprezentacije na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Rusiji. Za sljedeću sezonu očekuje još više zanimljivih tura i turista koji žele otkriti čari Lijepe Naše.
Naravno, nepismeni novinari Večernjeg lista ne znaju da se piše "maslinik", a ne "maslenik".