Naslovnica Priče

Hrvat poginuo kao američki general. Zbog kvara zrakoplova morao je sletjeti na cestu

Iako se John Bestic nije službeno vodio kao pilot, imao je položene sve ispite za upravljanje višemotornim zrakoplovima i  5000 sati letenja, što ga je uvrštavalo u kategoriju prvog pilota
30. rujna 2017. u 12:49 2 komentara 3297 prikaza
John B. Bestic
Foto: Matica

Na sudjelovanje Hrvata u američkim oružanim snagama nailazimo već u 19. stoljeću i to u mnogim bitkama koje su vođene za stvaranje Sjedinjenih Američkih Država. 

Slavko Vorkapić Slavko Vorkapić Kako je Hrvat osvojio Hollywood još 1921. godine

U južnjačkoj vojsci Konfederacije borilo se nekoliko stotina Hrvata, najviše njih iz Dalmacije, a imali su čak i svoje jedinice. Velik ih se broj istaknuo i primio najviša odličja u odorama svih rodova američke vojske. 

Danas i sutra osvrnut ćemo se na dvojicu generala u kojima teče hrvatska krv, a o njima se do sada gotovo ništa kod nas nije znalo. 

U američkom zrakoplovstvu kao visokog stručnjaka za elektronske komunikacije nalazimo general-bojnika hrvatskog podrijetla Johna (Ivana) B. Bestica. 

Rođen je u gradu Fargo na sjeveru Amerike, u državi Sjeverna Dakota, od majke Ane i oca Arthura Bestica. Dok je John još bio dječak, odselili su u državu Minnesota, gdje je junak naše priče pohađao srednju školu i sveučilište. 

Krajem 1935. godine odlazi u najpoznatiju vojnu akademiju West Point. Četiri godine poslije uspješno diplomira i započinje vojnu karijeru u državi Washington, gdje ostaje do 1943., a onda odlazi na specijalizaciju u Fort (tvrđavu) Leavenfort u državi Kansas. 

Tu pohađa školu za zapovjednika: Command and general Staff School. Po završenom školovanju poslan je u Novu Gvineju i na Filipine i od tada vrši mnoge zapovjedne dužnosti u raznim vojnim bazama. 

Za predan i uspješan rad primio je desetak odličja, među kojima Legion of Merit with one oak leaf cluster (Red za izvanredne vojne zasluge, s jednim hrastovim listom) i Air Force Longevity Service Award Ribbon with 6 oak leaf clusters (Za dugotrajnu službu u zračnim snagama, vrpca reda sa šest hrastovih listova). 

Iako se John Bestic nije službeno vodio kao pilot, imao je položene sve ispite za upravljanje višemotornim zrakoplovima i 
5000 sati letenja, što ga je uvrštavalo u kategoriju prvog pilota. 

Volio je zrakoplove i u jednom je završio svoj uspješan život. Poginuo je 1969. godine u svojem civilnom avionu Beachcraft Bonanza – model 35 u Teksasu, oko 1500 metara od zračne luke Tucumari. 

Nakon prisilnog spuštanja na cestu zbog kvara na motoru, ponovno je uzletio da bi se vratio na uzletište, no taj put je motor potpuno zatajio i to je prouzročilo fatalan pad zrakoplova.


Vladimir Novak

The Vincent Thomas Bridge Voljeni političar Vidite li ovaj most u San Pedru? Izgrađen je zaslugom Hrvata Tadich Grill Tadich Grill Kako je Hrvat postao najistaknutiji ugostitelj u San Franciscu: Jurio sam kroz stražnja vrata... Josip Baričev New Orleans Kakav peh! Hrvat izgradio uspješan posao u Americi, ali protiv njih nije mogao
  • slaven.zadravec:

    Hrvati u Građanskom ratu? Pa u to vrijeme je proces nastajanja Hrvata bio tek na početku. Dakle, u Americi nije moglo biti Hrvata, a naročito ne iz Dalmacije.